Konečně jsem potiskl tričko, které bude jenom moje. Cesta k němu
byla však dlouhá. Hlavně proto, že jsem musel zajít do místního megaobchoďáku
najít solidní trička za rozumnou cenu.
Při tom jsem si všiml dvou podezřelých módních trendů pro
období podzim/zima 2014:
- Převládajícím trendem u triček bez potisku jsou hnusné barvy v nenormálních velikostech. Nekecám. V Cetkách & Aušusech, Hadřících & Monterkách, Gatích i dalších obchodech, které se nedají jednoduše posměšně přejmenovat, nemají normální červené eLko. Hrůza.
- Po té, co U2 svou pochybnou písničkou jednou provždy zrušili status The Ramones jako cool kapely, trička s logem The Ramones byla nahrazena tričky s logem kapely Misfits jakožto jediné punk-rock tričko v obchodě, kde jinak prodávají oblečení, které nejlépe vypadá vyžehlené.
To nechápu. Nechápu, proč to ty řetězce dělají. Proč své
zákazníky vystavují zesměšňování a urážkám od ožralých pankáčů, kteří si budou
ověřovat autenticitu fanouškovství lidí s tímto punk-rock tričkem. Že ano,
většina triček, co mají v těchto krámech, jsou akorát nějaký malůvky a
písmenka, která zpravidla nic moc neznamenají. U zbytku se člověk může nedopatřením
podílet na prznění kultu.
Sám občas nevím o světě a je možné, že jsem se někdy v minulosti
dopustil ničení legend. Proto jsem po vzoru Billa Mahera opět vytvořil nové
pravidlo, které má tuto nepříjemnost odstranit. Tady je:
Nové
pravidlo pro obchody s oblečením aneb Lex In hybrid moments, give me a
moment!
(1) Jakákoliv aluze na jakémkoliv prodávaném oděvu musí být
uvedena a vysvětlena na štítku, aby zákazník věděl, do čeho jde a kdo všechno
ho může považovat za znesvětitele kultu.
(2) Pravidlo se týká všech prodejen s oblečením, o
jejichž existenci se běžný člověk dozví tak, že ho vidí na ulici nebo v obchoďáku.
Netýká se to obskurních obchodů, které si vygooglujete, protože hledáte obskurní
zboží.
(3) Například, kdyby název tohoto zákona byl vytištěn na
oděvu, na štítku by byl uveden text podobný tomuto:
„In
hybrid moments, give me a moment!“
je úryvek z textu písně Hybrid Moments od americké punk-rockové kapely Misfits,
jejíž tvorba je výrazně ovlivněna hororovou estetikou. Jejich texty často
pojednávají o zombících a jiných nestvůrách.
Citovaná
píseň Hybrid Moments je o souboji punk-rockové kapely s klasickou hororovou
nestvůrou – člověkem, který nemá tušení, co je ta kapela zač a přesto si v H&M
koupí její tričko.
„If
you gonna scream, scream with me
Moments
like this never last
When
new creatures rapes your face
Hybrids
open up the door“
Začátek
písně odkazuje k narušení vztahu kapela-fanoušek, který je formován
vyřváváním frustrací fanoušků spolu s hudbou dotyčné kapely. Doby, kdy
tričko kapely nosí jenom ti, kteří si ke kapele vytvořili vztah účastí na
koncertu nebo protáčením jejich desek do zblbnutí. Brzy se objevují ti, co
neví, o co jde, a přesto na sobě nosí tričko kapely, páč ho měli v krámě. To
jsou hybridi – vypadá to jak fanoušek, ale není to fanoušek a opravdový
fanoušek mu za to chce rozbít hubu.
Jak si
kapela vysvětluje motivaci lidí k pořízení jejich trička, najdeme v další
části textu:
„Oh
baby when you cry
Your
face is momentery
You
hide your looks behind these scars“
Člověk,
co nemá tušení, o co jde, je schopen rozpoznat žánr, ke kterému tričko odkazuje,
ale ne odkaz na konkrétní kapelu. Tričko si kupuje jako odraz momentální nálady,
které odpovídá motiv. Nálada brzy zmizí, ale tričko tomu člověku zůstane. Druhou
možností je, že člověk si kupuje to tričko a vzdáleně tuší, o co jde. Kupuje si
ho jako převlek, který ho udělá víc cool na místech, kde je více lidí, kteří
také vzdáleně tuší, o co na tom tričku jde, například na Rock for People.
Hybridi
přijímají autenticitu, která jim nenáleží. Tričko symbolizuje hloubku souznění
s kapelou – jizvy na duši, které se fanoušek snažil zahojit poslechem té
kapely, nebo jizvy z bestiálního poga při koncertě. (Jelikož to tak není,
při styku s opravdovým fanouškem dochází k evoluci hybridů – ubudou
jim v průměru dva zuby.)
Samotná
citovaná část textu „In hybrid moments,
give me a moment“ představuje jedinou efektivní zbraň proti vzniku hybridů
- při hybridizaci v obchodě sdělit lidem, k čemu konkrétní oděv
odkazuje a co od nich ostatní mohou očekávat. Část lidí, ti co nebudou chtít
být za blbce, si nákup rozmyslí.
Tento
text zároveň inspiroval vznik Nového pravidla pro obchody s oblečením, které
zadává obchodům povinnost informovat zákazníky o popkulturních odkazech na oblečení.
Takže
bacha, když na sobě budete mít tento oděv, lidi vás mohou automaticky podezírat
z pozérství, testovat autenticitu vašeho fanouškovství, chtít po vás deset
korun nebo cigáro, protože pankáči drží pohromadě, a když budete vypadat moc
hipsta, můžou vám i jednu natáhnout.
Jo, a to moje tričko je kdyžtak tady, propíraná písnička
níže.
Já teď jdu zjistit, kam se Evropské komisi zasílají návrhy
na úpravu legislativy...
Žádné komentáře:
Okomentovat